Moda na Kettlebell przywędrowała do nas ze Stanów Zjednoczonych. Ostatnimi czasy zdobywają one coraz większą popularność i są często wykorzystywane do treningów na siłowni lub w klubach fitness.

Kettlebells to nic innego jak odważniki wykonane z żeliwa. Ich kształt przypomina kulę
z dodatkowo zamontowaną rączką, która ułatwiać ma swobodne chwytanie przyrządu. 
Ich unikalny kształt wpływa na większą efektywność treningu niż w przypadku zwyczajnych hantli. W przeciwieństwie do tradycyjnych ciężarków, kettlebells mają przesunięty środek ciężkości. To pozwala na skuteczniejsze wzmacnianie mięśni przedramienia, ale także wymusza trzymanie ciągłego balansu, przez co pracuje niemal każdy mięsień ciała. Dzięki temu w wyniku ćwiczeń sylwetka nie zyskuje atletycznej budowy, lecz pozostaje smukła i rozwija się harmonijnie.

Podstawowym ruchem jaki wykonuje się wykonując ćwiczenia z Kettlebell jest tzw. Swing.
Mamy dwie zasadnicze odmiany swingu, odmianę rosyjską oraz amerykańską. Pierwsza polega na trzymaniu odważnika oburącz przed sobą i huśtaniu nim w pierwszej kolejności między nogami, a potem coraz wyżej. Ruch kończy się na wysokości klatki piersiowej. Swing amerykański z kolei polega na unoszeniu Kettlebell na wysokość czoła.

Do najważniejszych zalet treningu z Kettlebells należą:

 

  • błyskawicznie pomagają schudnąć,
  • są idealne na ujędrnienie brzucha, ud i pośladków,
  • bardzo poprawiają kondycję i wytrzymałość,
  • wzmacniają siłę wszystkich mięśni,
  • intensywnie dotleniają organizm,
  • korygują wady postawy,
  • poprawiają samopoczucie,
  • szybsze pojawianie się rezultatów niż w przypadku ćwiczeń z hantlami i sztangami,
  • poprawa kondycji i wydolności sercowo-naczyniowej,
  • usprawnienie ruchów ciała przy wykonywaniu codziennych czynności.


Kettlebells polecane są każdemu, kto chce połączyć wysoką skuteczność treningu siłowego
 i wytrzymałościowego z jednoczesnym podnoszeniem ogólnej sprawności i koordynacji ruchowej. Na trening z Kettlebell muszą jednak uważać osoby, które mają problemy ze stawami. W takich sytuacjach warto skonsultować to z trenerem personalnym lub fizjoterapeutą.