Wiele osób rozpoczynających swoją przygodę z siłownią lub ogólnie rzecz ujmując z aktywnością fizyczną nie zawsze wie co oznacza trening cardio i jakie efekty za jego pomocą można osiągnąć.

Trening cardio to nic innego jak trening wytrzymałościowy lub często nazywany trening tlenowy. Jest najczęściej polecanym rodzajem aktywności fizycznej dla odchudzających się osób. Może skorzystać z niego niemal każdy, bez względu na sprawność fizyczną, płeć oraz wiek.

Trening ten ma na celu podniesienie tempa przemiany materii oraz pomoc w zwalczaniu tkanki tłuszczowej z jednoczesną poprawą wydolności tlenowej organizmu.


Spalanie tkanki tłuszczowej podczas treningu opiera się na zapotrzebowaniu tkanek na tlen. Wraz z intensywnością treningu nasz organizm potrzebuje go coraz więcej. Kiedy nie jest w stanie pokryć tego zapotrzebowania, zaczyna włączać procesy beztlenowe. Warto wiedzieć, że tkanka tłuszczowa jest spalana tylko przy pomocy tlenu, dlatego intensywny wysiłek nie zawsze przyniesie oczekiwany efekt. Znacznie lepszy jest trening cardio, który dzięki umiarkowanemu, ale długotrwałemu wysiłkowi pozwala na spalanie tłuszczu w środowisku tlenowym.
Trening cardio na siłowni może obejmować wszelkiego rodzaju biegi na bieżni, jazdę na rowerku stacjonarnym, stepy lub bieg na orbitreku.

Aby trening cardio przyniósł oczekiwane rezultaty należy przestrzegać jego zasad. Aby schudnąć należy ćwiczyć od 20 do 30-40 minut dziennie co najmniej trzy razy w tygodniu na średnim poziomie intensywności. Oznacza to, że tętno osoby trenującej przez cały czas wysiłku  powinno wynosić 60-70% tętna maksymalnego.